מרוקו למטייל

המדריך למרוקו

מרוקו – המדריך המלא למטייל

הנהלת האתר

הנהלת האתר

מרוקו, או בשמה הרשמי: ממלכת מרוקו, היא המדינה המערבית ביותר באזור המגרב של צפון אפריקה.
מרוקו גובלת בים התיכון מצפון ובאוקיינוס האטלנטי ממערב, ויש לה גבולות יבשתיים עם אלג'יריה ממזרח, ובשטח המחלוקת של סהרה המערבית מדרום (הנשלטת על ידי מרוקו בתמיכה בינלאומית רחבה).

חופשה במרוקו – מידע שימושי

טיסות למרוקו – מידע חשוב והשוואת מחירים

טיסות פנים במרוקו – השוואת מחירים והזמנות

קניית דירהם מרוקאי (MAD) לחופשה במרוקו

השכרת רכב במרוקו

כרטיס סים במרוקו

השכרת אופנוע במרוקו – השוואת מחירים ומידע שימושי

אוכלוסיית מרוקו מונה כ-37 מיליון אזרחים, והדת הרשמית והדומיננטית שלה היא האסלאם. השפות הרשמיות של מרוקו הן ערבית וברברית, ובשפה המדוברת נפוץ גם הדיאלקט המרוקאי שהוא עירוב של ערבית וצרפתית.
התרבות המרוקאית היא שילוב של תרבויות ברבריות, ערביות ואירופיות.

כלכלת מרוקו היא החמישית בעוצמתה באפריקה, והיא נחשבת מעצמת ביניים, החברה בליגה הערבית, באיחוד הים התיכון ובאיחוד האפריקאי. מרוקו היא מונרכיה חוקתית למחצה, ופועל בה פרלמנט נבחר. המלך מחזיק בסמכויות ביצוע וחקיקה עצומות, בעיקר בנושאי צבא, מדיניות חוץ וענייני דת. הוא יכול להוציא "דהירים", צווים בעלי תוקף של חוק, ומוסמך לפזר את הפרלמנט לאחר התייעצות עם ראש הממשלה ונשיא בית המשפט לחוקה.

עם שפע של אתרים אטרקטיביים, נופים היסטוריים ומסורות תרבותיות ייחודיות, יש הרבה מה לראות ולעשות במדינה היפה והמהפנטת הזו.

אזורים במרוקו

מרוקו הים תיכונית

חלק זה של מרוקו כולל מספר מובלעות ספרדיות, והוא משמש כנקודת הגישה העיקרית של המדינה לים.

החוף הצפון-אטלנטי

מקום מושבן של עיר הבירה, רבאט, והעיר הגדולה ביותר במרוקו, קזבלנקה. עבור רוב התיירים המגיעים למרוקו, אזור זה הוא שער הכניסה למדינה, והמקום ממנו מתחיל הביקור בה.

החוף הדרום-אטלנטי

בחלק הדרומי של חופי האוקיינוס האטלנטי ניתן למצוא עיירות חוף מדהימות, אשר אסוריה ואגאדיר הן מהידועות שבהן.

האטלס הגבוה

באזור הררי זה ניתן למצוא ערים מרכזיות, כמו מרקש, והוא גם מקום מושבה של רוב האוכלוסייה הברברית במרוקו.

האטלס האמצעי

אזור זה כולל את הרי האטלס התיכון, ואת האזורים הסובבים את הערים רבאט, פאס ומקנס.

הסהרה במרוקו

האזור המדברי רחב הידיים של מרוקו, שבאופן טבעי, בשל התנאים הקיצוניים בו, הוא דליל באוכלוסייה. חופשה במרוקו היא הזדמנות מצוינת לחוות חלק ממדבר סהרה העצום.

אנטי אטלס

העיר טוראדט שוכנת בדרום מזרח מרוקו, וגם היא מספקת לתיירים הזדמנות לחקור את השטח המדברי העצום של המדינה.

ערים מרכזיות במרוקו

בירת מרוקו: רבאט

רבאט היא בירת מרוקו מאז שנת 1912 – עיר גדולה, נקייה ומסודרת, עם השפעות צרפתיות ניכרות לעין. על אף שאינה נחשבת ליעד תיירותי בולט, מדובר בעיר המספקת לתיירים מערביים נקודת פתיחה נעימה ונוחה להכרות עם התרבות המקומית.

אטרקציות ברבאט: שדרת מוחמד החמישי, הקסבה של אודאיה, המאוזוליאום המלכותי ומגדל חסן.

להזמנת סיור פרטי בן חצי יום באטרקציות הבולטות של רבאט לחצו כאן

אגאדיר

אגאדיר מספקת הצצה למרוקו המודרנית, בהיותה עיר חדשה, שהאופי שלה דומה לזה של עיירות חוף מערביות. בהתאם לכך, האטרקציות העיקריות באגאדיר קשורות פחות במבנים היסטוריים, ויותר בפעילות ימית, טראקים בהרים ובמדבר, קניות, מסעדות ובתי קפה.

אטרקציות באגאדיר: טיילת החוף והמרינה, מבצר הקסבה (אגאדיר אופלה), שדרת מוחמד החמישי והווילאיה (מטה הנציג האזורי של המלך), מסגד מוחמד החמישי, כנסיית סנט אן, בית הכנסת בית אל, סוק אל חד (שוק מוקף בחומה).

להזמנת סיור של חצי יום בין האטרקציות של אגאדיר לחצו כאן

קזבלנקה

קזבלנקה היא העיר הגדולה ביותר במרוקו, ושער הכניסה לרוב התיירים המגיעים אליה. העיר ידידותית מאוד לתיירים, ויש בה הרבה דוברי אנגלית וצרפתית, כך שקל יחסית לתקשר בה עם המקומיים. בקזבלנקה תוכלו למצוא כמעט את כל מה שאתם מדמיינים כשאתם חושבים על חופשה במרוקו – ארכיטקטורה דקורטיבית, אתרי מורשת, חופים אורבניים, שווקים ססגוניים, אוכל אקזוטי ועוד.

אטרקציות בקזבלנקה: מסגד חסן השני – המסגד הגדול במרוקו והשלישי בגודלו בעולם, עם מינרט בגובה 210 מ', בית הקפה של ריק – רפרודוקציה של הבר מהסרט "קזבלנקה", המדינה של קזבלנקה (העיר העתיקה המוקפת חומה), ארמון Mahkama du Pacha, רובע האבוס (המכונה גם "המדינה החדשה").

להזמנת סיור בן 4 שעות בקזבלנקה, הכולל את האטרקציות המרכזיות בעיר, עם מדריך מקומי לחצו כאן

פאס

פאס היא העיר השלישית בגודלה במרוקו, והיא נחשבת לבירת התרבות המסורתית של המדינה. פס מחולקת לעיר העתיקה (המדינה), המוגדרת כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ולעיר חדשה.

אטרקציות בפאס: השער הכחול (Bab Boujloud) – שער הכניסה למדינה של פס, הרובע היהודי, גן Janan Sabil, מוזיאון בורג' נורד ובורג' סוד, מאוזוליאום מולאי אידריס, מזרקת נג'רין.

להזמנת יום סיור מודרך בפאס לחצו כאן

מרקש

העיר מרקש ידועה בזכות קירות החימר מעוטרי הפסיפס שלה, והנוף הקסום של פסגות הרי האטלס המושלג. מרקש שימשה כבירת האימפריה המרוקאית לאורך שתי תקופות היסטוריות: ימי הביניים ותחת שושלת סעדיה במאה ה-16 – והשפעותיהן ניכרות בה עד היום.

אטרקציות במרקש: מסגד קוטוביה, ארמון באהיה, ארמון אל באדי, מוזיאון המורשת, גני מז'ורל, פאלמריה, פארק המים אואסריה.

להזמנת חצי יום סיור באטרקציות התרבותיות וההיסטוריות של מרקש לחצו כאן

מקנס

מקנס היא אחת הערים הגדולות במרוקו, הממוקמת בצומת שבין הצפון והדרום ובין מזרח למערב המדינה. מקנס הוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.

אטרקציות במקנס: שערי חומות המדינה מהמאה ה-17, אורוות העיר, המאוזוליאום של מולאי איסמעיל, באב מנצור, המוזיאון לאמנות מרוקאית "דאר ג'מאי".

להזמנת סיור במדינה של מקנס לחצו כאן

טנג'יר

טנג'יר היא שער הכניסה של תיירים המגיעים למרוקו, ולאפריקה בכלל, במעבורת מספרד. הקסם של העיר, הממוקמת בנקודת המפגש בין האוקיאנוס האטלנטי לים התיכון, משך אליו אמנים (הנרי מאטיס), מוזיקאים (ג'ימי הנדריקס), פוליטיקאים (ווינסטון צ'רצ'יל), סופרים (וויליאם ס. בורוז, מארק טוויין) ואחרים (מלקולם פורבס).

אטרקציות בטנג'יר: נמל טנג'יר, מעון הקיץ של משפחת המלוכה, קייפ ספרטל (בכניסה למיצרי גיברלטר) והמגדלור בנקודת המפגש בין האוקיאנוס לים התיכון, מערות הרקולס, דאר-אל-מחזן (ארמון הסולטנות) והמוזיאון לאמנויות ועתיקות מרוקו, דוכני הבורסקאים בשוק המדינה של טנג'יר, המוזיאון הארכיאולוגי, פארק דה לה מנוביה (Grand Socco).

להזמנת סיור מקיף של חמש שעות באטרקציות המרכזיות של טנג'יר לחצו כאן

טטואן

עיר המקסימה בצפון מרוקו. פירוש שם העיר הוא 'העיניים' או 'מעיינות המים'. זהו אחד הנמלים החשובים ביותר במרוקו.

אטרקציות בטטואן: שדרות מוחמד החמישי, הארמון המלכותי, המדינה של טטואן.

שיפשוואן

שיפשוואן (או צ'פצ'און) מכונה גם "העיר הכחולה" על שם הבתים הכחולים, עם הדלתות הגדולות והמעוטרות, המאפיינים אותה, והסמטאות הצרות והציוריות שלה, שכאילו נלקחו מאגדה. שיפשוואן ממוקמת ממוקמת בצפון מערב מרוקו, כשלוש שעות נסיעה מטנג'יר. בשנים האחרונה העיר נחשבת לאחד היעדים הכי פופולאריים באינסטגרם, כי התמונות שמצלמים בה עוצרות נשימה.

אטרקציות בשיפשוואן: המדינה של שיפשוואן, כיכר אוטה אל חמאם, השוק העירוני, חנויות אומנות של אומנים מקומיים.

להזמנת סיור להכרת היופי של טטואן ושיפשוואן לחצו כאן

יעדים נוספים במרוקו

אסואירה

עיר נמל, הממוקמת לחוף האוקיינוס האטלנטי בין קזבלנקה לאגאדיר. מאמצע יוני עד אוגוסט החופים באסואריה מלאים בתיירים, אבל בשאר חודשי השנה היא כמעט ואינה מתוירת.

להזמנת יום טיול באסואירה (יציאה ממרקש) לחצו כאן

מרגוזה ומחאמיד

שני ישובים בקצה הסהרה, מהם תוכלו לצאת עם גמל או ברכב 4X4 לבילוי מדברי בין הדיונות ומתחת לשמי המדבר זרועי הכוכבים.

להזמנת שלושה ימי ספארי מדברי (יציאה ממרקש) לחצו כאן

טינריר

נווה מדבר מדברי, סמוך לקניון הטודרה, המשמש נקודת יציאה לטיולים באטלס הגבוה המהמם.

להזמנת טיול פרטי של ארבעה ימים בהרי האטלס ובמדבר סהרה לחצו כאן

וולוביליס

וולוביליס, הידועה גם בשם וואלילי, נמצאת כ-30 ק"מ צפונית למקנס. בוולוביליס נמצאים השרידים הארכיאולוגיים המשמעותיים ביותר מהתקופה הרומית במרוקו, והעיר הקדושה מולאי אידריס. החורבות הרומיות המרשימות השמורות היטב, כולל פסיפסים מרהיבים. המקום נחשב אתר מורשת עולמית של אונסק"ו.

להזמנת יום טיול במקנס, וולוביליס ומולאי אידריס (יציאה מפאס) לחצו כאן

עוד אטרקציות וטיולים במרוקו

טיפוס על הר טובקאל

טפסו להר טובקל היפהפה, ההר הגבוה ביותר בצפון אפריקה, בטרק מאתגר, ובקרו בכמה מהמקומות המרהיבים ביותר באזור, כולל הכפר אימליל, טובקאל מסיף – אזור של סלעים געשיים שהתגבשו לפסגות אלפיניות, הנחתכות על ידי עמקים צרים ועמוקים, מקדש סידי צ'מרוץ' ופסגת ג'בל טובקאל.

להזמנת טיול של שלושה ימים לפסגת הר טובקאל (יציאה ממרקש) לחצו כאן

טיול מודרך במפלי אוזוד ושייט בבריכת המפלים

מפלי אוזוד (Ouzoud) הם מהמפלים המרהיבים ביותר בצפון אפריקה, הממוקמים כ-150 ק"מ צפונית למרקש. הטיול כולל ביקור בכפר אוזוד, במטעי הזיתים שלו ובמפעל מקומי לייצור שמן ארגן.

לאחר הטיול אל נקודת התצפית אל עבר המפלים, הטיול ממשיך בשיט בסירה מסורתית על פני הבריכה שבתחתית המפלים.

להזמנת טיול מודרך במפלי אוזוד, כולל שיט בבריכת המפלים (יציאה ממרקש) לחצו כאן

ממרגוזה: טרק גמלים מעל דיונות Erg Chebbi עם לינת לילה

תוכלו לחוות את מרוקו במסע גמלים דרך הדיונות של מדבר ארג צ'בי בטיול לילה דרך הסהרה. בערב תוכלו להתנסות בנגינה בתוף מסורתי סביב המדורה לאחר סעודת טאג'ין מרוקאית מסורתית, לישון תחת הכוכבים ולראות את השמש זורחת מעל הדיונות של מדבר סהרה. הטיול מעניק מושג על אורח החיים של הנוודים הברברים במדבר.

להזמנת טרק גמלים מעל דיונות Erg Chebbi עם לינת לילה לחצו כאן

טיולים מודרכים של כמה ימים במגוון ערים במרוקו

אם אתם מעוניינים להוריד מעצמכם את התכנון של טיול מקיף בערים המרכזיות במרוקו, ואתם מעוניינים להיעזר במדריכים מקומיים, שידאגו לסידורי הלינה ולתכניות הטיול שלכם, אתם יכולים להזמין לכם טיולים מודרכים של מספר ימים, במהלכם תוכלו לעבור מעיר לעיר, לחוות מגוון גדול של אטרקציות, וללמוד על התרבויות והמנהגים באזורים השונים של מרוקו.

להזמנת טיול מודרך של שבעה ימים בערים האימפריאליות של מרוקו (יציאה ממרקש) לחצו כאן

להזמנת טיול של עשרה ימים במרוקו (יציאה מקזבלנקה) לחצו כאן

פינוק בחמאם מרוקאי

ניתן למצוא במרוקו שני סוגים של חמאם (אמבטיות אדים):

הראשון הוא חמאם תיירותי, בו מתפנקים ומתקרצפים על ידי איש מקצוע מנוסה. החמאמים הללו מיועדים רק לתיירים, ומחירם יקר יחסית (כ-150 דירהם לביקור). אלה לא ממש חמאמים אותנטיים, אלא יותר אתרי ספא באווירה מרוקאית, אבל הם מפנקים מאוד, ומתאימים לסגנון מערבי, במיוחד אם אתם ביישנים. תוכלו למצוא חמאם תיירותי כמעט בכל עיר אליה תגיעו במרוקו.

להזמנת חוויית חמאם תיירותי באגאדיר לחצו כאן

להזמנת חוויית חמאם תיירותי במרקש לחצו כאן

האפשרות השנייה היא לבקר בחמאם "עממי". חמאמים עממיים הם המקומות אליהם מגיעים המקומיים. שאלו את צוות המלון שלכם או את המדריך המקומי איפה הם נמצאים. בחמאמים העממיים תצטרכו להתרחץ בעצמכם. מומלץ לרכוש מבעוד מועד כפפת קרצוף (תוכלו למצוא אותן בכל שוק מקומי במחיר נמוך מאוד), מגבת ולבנים להחלפה (אחרת, תיאלצו לחזור למלון בלי תחתונים, כי הם נרטבים במהלך הטיול).

את החמאמים העממיים תוכלו לזהות לעתים קרובות רק על ידי האריחים מסביב לדלת הכניסה. לגברים ולנשים יש זמני כניסה נפרדים או חמאמים נפרד.

עירום בחמאם עממי אסור בהחלט לגברים, אז הצטיידו בתחתונים או בבגד ים. בחמאם לנשים, חלק מהרוחצות הן בלבוש תחתון וחלקן בעירום.

בחמאם העממי ייתכן שמישהו יציע לכם עזרה ועיסוי. חשוב לזכור שזה רק עיסוי! מגע מיני אסור במקומות אלה. אם תסכימו לעיסוי, כדאי שתהיו מוכנים לכך שמצופה מכם להשיב טובה תחת טובה.

מחירי הכניסה לחמאם עממי הם 7-15 דירהם, קרצוף יעלה בסביבות 30 דירהם, ועיסוי עוד 30 דירהם.

מתי כדאי להגיע לחופשה במרוקו?

כל זמן הוא זמן טוב לבקר במרוקו, ובאופן כללי, המועד המתאים ביותר תלוי בסוג הפעילויות שאתם מעוניינים בהן במהלך החופשה במרוקו. אם אתם מחפשים חופשה סטנדרטית, שכוללת שילוב של בטן-גב עם סיורים לכל המשפחה וטיולים בחיק הטבע, הזמן הכי טוב לטיול במרוקו הוא במהלך החודשים אפריל ומאי, או בספטמבר עד נובמבר. אלה עונות המעבר במרוקו, ובמהלכן מזג האוויר לא חם מדי ולא קר מדי, ויש פחות תיירים מאשר בעונת השיא של הקיץ במרוקו או במהלך חופשות החורף של התיירים האירופאים והאמריקאים. אם אתם רוצים לעשות טרק אתגרי בהרי האטלס או לגלוש באוקיינוס האטלנטי, כדאי שתבררו את המועדים המתאימים לפעילויות הספציפיות הללו, ותתזמנו את הגעתכם למרוקו בהתאם.

חודש הרמדאן במרוקו

האירוע הגדול ביותר בלוח השנה המרוקאי הוא חודש הרמדאן, בו המוסלמים צמים במהלך שעות היום ושוברים את הצום עם רדת השמש. במהלך הרמדאן, רוב המסעדות סגורות בצהריים (למעט אלו המשרתות רק תיירים), וההתנהלות באופן כללי היא בקצב איטי מהרגיל.

אפשר בהחלט להגיע בתקופה זו לביקור במרוקו, וההגבלות אינן חלות על מי שאינם מוסלמים, אבל יש לכבד את הצמים, ולהימנע מאכילה, שתייה או עישון בפומבי במהלך שעות הצום.

סיום צום הרמדאן נחגג בחג עיד אל-פיטר, אז רבים מהעסקים במדינה נסגרים למשך שבוע.

צריכת אלכוהול אינה אסורה על תיירים במהלך הרמדאן, וחלק מהמסעדות והברים מגישים אלכוהול. כמו כן, ניתן לרכוש אלכוהול בסופרמרקט, אך רק אם התייר מציג דרכון, שכן מרוקאים אינם רשאים לקנות או לצרוך אלכוהול במהלך החודש הקדוש.

חשמל במרוקו

בשקעים במרוקו יש מתח של 220V בתדירות 50Hz. השקעים הם שקעים "צרפתיים" מסוג E, שיש להם פין הארקה בולט, לכן אי אפשר להשתמש במרוקו במכשירים עם תקעים ישראליים (סוג H) אולם אפשר להשתמש ביורופלאג (סוג C) או בתקעים מסוג CEE 7/7.

תחבורה במרוקו

מרוקו היא מדינה קטנה יחסית, ולכן, באופן כללי, לא תצטרכו לבזבז חלק גדול מהטיול שלכם על נסיעות ממקום למקום. כך למשל, נסיעה מטארודנט לרבאט תמשך בערך חמש שעות וחצי ברכב פרטי, בהתאם לתנאי הדרך. עם זאת, כדאי להכיר מעט את מערכת התחבורה במרוקו, על מנת לתכנן את הטיול שלכם באופן שבו תוכלו לנצל את הזמן שלכם באופן היעיל ביותר.

רכבות במרוקו

רכבות הן בדרך כלל אפשרות טובה לנוע מעיר לעיר במרוקו, בגלל המהירות, התדירות והנוחות שלהן. עם זאת, רשת הרכבות אינה גדולה ומקשרת רק את מרקש וטנג'יר דרך קזבלנקה ורבאט. קו לאוג'דה מתחיל בסידי כחם המקשר את מקנס ופאס לקו הראשי. קו הרכבת המהיר המחבר את טנג'יר לקזבלנקה דרך רבאט מקצר את זמן הנסיעה בין טנג'יר לקזבלנקה לקצת יותר משעתיים.

רשת הרכבות מופעלת על ידי ONCF. כרטיסים ניתן לרכוש גם באינטרנט וגם בתחנות, והם זולים מאוד בהשוואה לאירופה. לדוגמה, כרטיס מטנג'יר למרקש עולה כ-200 דירהם במחלקה שנייה, או 300 דירהם במחלקה ראשונה. מקזבלנקה למרקש – 90 דירהם במחלקה שנייה.

החיסרון העיקרי ברכבות במרוקו הוא חוסר הדיוק בלוחות הזמנים, ולכן כדאי להיאזר בסבלנות, ולהשאיר לעצמכם זמני ביטחון בין יעד ליעד.

הנוסעים ברכבת מאד ידידותיים לתיירים. רבים ינדבו לכם עצות איפה כדאי לכם לבקר או יזמינו אתכם לקוסקוס בביתם. השילוט בתחנות בערים הקטנות הוא לרוב גרוע, ונוסעים מקומיים ישמחו לעזור לכם להתמצא היכן אתם נמצאים ומתי לרדת. מקובל לברך ב-"סלאם" נוסעים שנכנסים לתא שלכם, ואם הבאתם אתכם כיבוד, מקובל להציע גם לשאר הנוסעים. במחלקה הראשונה יש סיכוי גבוה יותר לפגוש מקומיים דוברי אנגלית וצרפתית.

הרכבת במרוקו יוצאת לשלוש נסיעות יומיות מטנג'יר לכיוון אוג'דה או למרקש, אם כי ניתן להשתמש בקווים נוספים כדי להגיע לכל אחד מהיעדים, מכיוון שיש רכבות מקבילות בסידי קכם הנוסעות בקו שמגיע מטנג'יר. ברכבות הלילה בין טנג'יר למרקש יש ספות, בעלות של 100 דירהם נוספים, אם תרצו לישון במהלך הנסיעה. בתאים הרגילים הרבה פחות נוח לישון.

 בקיץ חם ברכבת ונוסעים עומדים במעברים כשכל המושבים תפוסים. במחלקה ראשונה אמור להיות מיזוג אוויר, אולם לא תמיד הוא עובד, לכן רצוי להביא הרבה מים (אין מכונות אוטומטיות ברכבות). לדוגמה, זמן הנסיעה בין טנג'יר לפאס הוא כ-5 שעות, ובלי מיזוג וללא מים, הנסיעה תהיה בלתי נסבלת בחום המדברי של הקיץ. כשתגיעו לתחנה, כדי להגיע לרציף תצטרכו לתקף את הכרטיס (מכשיר בכניסה).

אוטובוסים במרוקו

אוטובוסים לתיירים הם אופציה נוחה לנסיעה במרוקו, והם קיימים כמעט בכל מקום, אם כי לוח הזמנים שלהם לא תמיד ברור. האוטובוסים מופעלים על ידי החברות CTM, Supratours ועוד כמה חברות קטנות יותר. אוטובוסים של סופרהטורס מציעים כרטיסים מקושרים למערכת הרכבות, וניתנים להזמנה באתר חברת הרכבות. כל חברות האוטובוסים גובות מחיר עבור כבודה בנפרד, אולם CTM היא היחידה שעושה זאת באופן רשמי ומספקת קבלות על כבודה. בסופרהטורס, מי שייקח עבורכם את המזוודה ידרוש עד 20 דירהם, אבל כדאי להתמקח, ולא לשם יותר מ-5 דירהאם. אין צורך לשלם על תיק שאתם נושאים אתכם לתוך האוטובוס. אם ינסו לגבות מכם על כך, סרבו בתוקף.

כמעט בכל עיר יש תחנת אוטובוסים מרכזית (Gare Routière) בה ניתן לקנות כרטיסים. בערים מסוימות חלק מהחברות מפעילות תחנות משלהן – בעיקר CTM ,Gare Voyage וסופרהטורס. ניתן לבחור אוטובוס לתיירים עם מיזוג אוויר וטלוויזיה, או לנסוע באוטובוסים המקומיים, שהנסיעה בהם זולה הרבה יותר, ויש שיאמרו גם מהנה יותר. האוטובוסים המקומיים לא מאוד נוחים, אבל זו הזדמנות לפגוש את המקומיים וללמוד על המדינה. האוטובוסים האלה נוסעים לרוב במסלולים ארוכים יותר, כך שתוכלו לראות כפרים שלעולם לא תגיעו אליהם באוטובוס תיירים. אפשרות זאת לא מומלצת למי שסובל מחום, כי הטמפרטורה באוטובוס עשויה להגיע לכ-35 מעלות צלזיוס. המקומיים אינם מתרגשים מהטמפרטורות הגבוהות, ולכן יכולים לנסוע כך בחלונות סגורים.

בתחנות האוטובוס הגדולות (Gare Routière), קנו את הכרטיס באשנב הכרטיסים שבתוך תחנת האוטובוס. אחרת תשלמו יותר מדי. לפני שתכנסו לתחנה ספסרים ינסו למכור לכם כרטיסים, אבל אל תתפתו לרכוש מהם, כי הכרטיסים בקופה המוסדרת יהיו זולים יותר.

ניתן לתפוס את האוטובוסים הבינעירוניים המקומיים לאורך הכביש המהיר או הכביש הראשי, ולשלם באוטובוס עצמו. בררו תמיד את המחיר לפני שאתם עולים, ואם הוא גבוה מדי, סרבו. תרבות המיקוח הנהוגה במרוקו עובדת גם כשמדובר בנהגי אוטובוס. אוטובוסים של סופרהטורס ו-CTM לא עוצרים לאורך הדרך אלא רק בתחנות המרכזיות – והנהג אינו רשאי למכור כרטיסים. אוטובוסים של תיירים של  CTM  לא יקרים ונוחים יותר מאשר אוטובוסים מקומיים.

מוניות במרוקו

נסיעה במונית נפוצה במרוקו. יש במרוקו שני סוגי מוניות:

  • מונית קטנה (Petit taxi) – לנסיעות בתוך הערים
  • מונית גדולה (Grand taxi) – לנסיעות בינעירוניות, ולקבוצות גדולות

מונית קטנה

המחירים במונית קטנה סבירים, ועל פי חוק על המוניות בעיר להפעיל מונה – למרות שפעמים רבות תשמעו מהנהג שהמונה "מקולקל". כדאי לנסות להתעקש שהנהג יפעיל את המונה, אם כי בערים המתויירות הנהגים יסרבו בתוקף. במידה והנהג לא מוכן להפעיל מונה, בקשו לדעת מה המחיר לפני שאתם נכנסים למונית. מומלץ גם להתייעץ עם צוות המלון או עם מישהו מקומי, כדי לדעת מראש מהו תעריף סביר לנסיעה שלכם. בנוסף, מומלץ להגיע עם כסף קטן, כי לעתים קרובות הנהג יטען ש-"אין לו עודף".

לעתים קרובות יש תעריף מינימום לנסיעות – תעריף אחד לשעות היום, ואחר, גבוה יותר, ללילה. התעריפים אמורים להיות רשומים על מדבקה בתוך המונית. בחלק מהערים הקטנות תעריף המונה תמיד נמוך מתעריף המינימום, ולכן לא מפעילים שם המונה, והמחיר קבוע בתעריף המינימום. בערים ללא מונים, חשוב לשאול מישהו מקומי מהו התעריף המינימלי (אמור להיות סביב 7 דירהם ביום, ו-10 בלילה).

מוניות קטנות אינן מורשות לצאת מגבולות העיר ולכן אינן אופציה לנסיעה בינעירונית.

מונית גדולה

המונית הגדולה היא מונית שיתופית (בדומה למונית שירות בארץ), בדרך כלל למרחקים ארוכים, עם תעריף קבוע למסלול ספציפי. הנהג עוצר ואוסף נוסעים כמו אוטובוס. מוניות גדולות נמצאות בדרך כלל ליד תחנות האוטובוס המרכזיות. כאשר חולקים מונית גדולה עם אחרים, נהגים עלולים לרמות את התיירים ולגבות יותר מהנדרש – לכן מומלץ לבדוק מראש כמה משלמים המקומיים. אל תהססו לשאול נוסעים אחרים מהו המחיר הרגיל, לפני העלייה למונית או אפילו כשאתם בפנים.

אם תרצו לנסוע בנוחיות מרבית, תוכלו לשלם לנהג עבור מושבים ריקים, וכך המונית תשמש אתכם כמו מונית פרטית. המוניות הגדולות עולות בדרך כלל פחות מאוטובוס תיירים אבל יותר מהאוטובוס המקומי. בשעות הלילה, התעריף גבוה יותר, ובמידה ואין נוסעים נוספים, תידרשו לשלם עבור כל המושבים הריקים.

ניתן לשכור מוניות גדולות גם באופן פרטי במחיר של שתי מוניות קטנות לנסיעות קצרות יותר. זה שימושי אם אתם קבוצה של ארבעה או יותר. אם אתם מתכננים לקחת מונית גדולה לסיור פרטי, עדיף להזמין יום מראש כדי לתת לנהג זמן להשיג את אישור.

מונית משדה התעופה במרוקו

אחרי הנחיתה במרוקו אחרי טיסה מעייפת, ייתכן שתרצו שתמתין לכם מונית שהוזמנה מראש. הזמנת מונית לשדה התעופה במרוקו מייתרת עצירת מונית בדקה התשעים, שעלולה לעלות במחיר מופרז או בהתמקחות מתישה עם הנהג.

מנוע החיפוש של קיווי טקסי מאפשר הזמנת מונית אונליין מראש, כך שתדעו בדיוק מהו המחיר, ותוכלו להיות בטוחים שלא תבזבזו זמן יקר על חיפוש הסעה למלון. השירות של קיווי טקסי משתלם במיוחד לקבוצות גדולות.

תוכלו להזמין דרך קיווי טקסי הסעה במגוון סוגי רכבים, מרכב קומפקטי ועד למיניבוס (עד 19 נוסעים, תלוי בכמות המזוודות), לנסיעות משדה התעופה או במעבר בין עיר לעיר. כמו כן, תוכלו לבקש מראש מושב בטיחות לילדים, בקבוקי מים מינרלים וכד'.


בכל מקרה בו אתם נתקלים בבעיה או בקושי, תוכלו להיעזר בשירות הלקוחות של קיווי טקסי בצ'אט שנמצא באתר.

טיסות פנים במרוקו

יש מטיילים במרוקו שמעדיפים לא לבזבז זמן יקר על נסיעות ארוכות מעיר לעיר, ולהזמין טיסות פנים במרוקו. רוב טיסות הפנים במרוקו הן של חברת רויאל אייר מארוק, חברת התעופה הלאומית של מרוקו, שבסיסה בקזבלנקה. חברה נוספת המפעילה טיסות פנים במרוקו היא חברת הלואו קוסט מאיחוד האמירויות, אייר עראביה.

מכיוון שאין מספר רב של מפעילי טיסות פנים במרוקו, התחרות אינה גדולה, והמחירים יקרים למדי באופן יחסי. עם זאת, מכיוון שתיירים ישראלים נדרשים לוויזת תייר המוגבלת בזמן, לעתים משתלם להשתמש באופציב של טיסות פנים על מנת למצות את השהות הקצרה במרוקו כמה שניתן, ולהספיק להגיע לכמה שיותר יעדים.

נהיגה במרוקו

במובנים רבים, אופי הנהיגה במרוקו שונה מזה שבמדינות המערביות. רשת הכבישים הראשית במצב טוב, אך בשל היעדר מסלולי אופניים ומדרכות להולכי רגל, חוץ מבערים הגדולות, הכבישים מלאים גם ברוכבי אופניים, הולכי רגל ועגלות רתומות לסוסים.

לכבישים רבים בדרום מרוקו יש רק נתיב אחד, עם שוליים רחבים שמשמשים לסטייה מול רכב הבא ממול. עם זאת, נהיגה ברכב שכור במרוקו יכולה להיות פתרון כלכלי והגיוני באזורים בהם יש תנועה דלילה וכבישים ישרים וארוכים.

מעוניינים בטיול מאורגן?

אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר בטלפון או בטופס ונחזור אליכם עם הצעות שוות במיוחד.

פוסטים נוספים שיעניינו אותך

אזורים במרוקו

השכרת רכב בסעודיה – כל מה שצריך לדעת

השכרת רכב בסעודיה היא דרך מצוינת שתעניק לכם את האפשרות לטייל ברחבי המדינה המרתקת בצורה הנוחה ביותר, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר על מדינה

אסווירה

10 מלונות מומלצים באסווירה

בדקנו מגוון מקומות אירוח באסווירה: וילות עם בריכה, דירות, ריזורטים יוקרתיים ועוד, וריכזנו עבורכם 10 בתי מלון מומלצים באסווירה, שקיבלו בבוקינג ציונים גבוהים מלקוחות ששהו בהם.

מרכז מידע

ויזה למרוקו – מידע למטייל הישראלי

מרוקו הקסומה, בין היעדים האהובים ביותר על המטייל הישראלי, מעולם לא הייתה קרובה יותר: גם טיסות ישירות למרקש, וגם האפשרות החדשה להוצאת ויזה למרוקו באופן